niedziela, 29 września 2013

Lekarka Wałęsy, dziewczyna z Ravensbrück. Promocja biografii Joanny Penson

okładka copy

Opowieść o życiu niezwykłej kobiety i wybitnej lekarki – wnuczki zamożnego warszawskiego bankiera, córki jednego z najwybitniejszych ludzi książki, żony lekarza z warszawskiego getta. Za działalność w konspiracji trafiła na Pawiak, a potem do Ravensbrück.

Po wojnie została lekarką, a już będąc cenionym profesorem aresztowana za „Solidarność”. ObecnieJoanna Muszkowska-Penson jest jedną z najbardziej zaufanych osób Lecha Wałęsy. W jego gdańskim biurze pojawia się codziennie. Swój głos w sprawie Lecha Wałęsy nazywa „obroną”, mówi, że to jest ostatnie i najważniejsze, co ma do zrobienia.

Promocja książki "Było, więc minęło. Joanna Penson – dziewczyna z Ravensbrück, kobieta „Solidarności”, lekarka Wałęsy" odbędzie się 1 października o godz. 18:00 w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku. Gościem spotkania, które poprowadzi Krystyna Chwin, będzie autor publikacji Remigiusz Grzela. Fragmenty książki przeczyta znana trójmiejska aktorka Krystyna Łubieńska. Promocję uświetni gdyńska aktorkaDorota Lulka śpiewając piosenki Edith Piaf. Wstęp wolny.

Pan się mną interesuje ze względu na moją długowieczność. A to nie wystarczy. To nie moja zasługa. Jestem długowieczna przez Hitlera. Dowiedziono naukowo, że szczury głodzone żyją dwa razy dłużej od szczurów najedzonych.

Nie miałam ochoty opowiadać mego życiorysu, wojennych doświadczeń. Sprawiłam wiele kłopotów autorowi tej książki. W końcu, nie bez oporów, opowiedziałam fragmenty. Zależało mi, żeby na tym tle opisać, z mego punktu widzenia, inną walkę, walkę o niepodległość, będącą kontynuacją zmagań mego pokolenia, walkę finezyjną, w której – jak mówił jej przywódca Lech Wałęsa – „nie może polać się krew, a nawet nie ma być wybita żadna szyba”. Od roku 1980, przez cały okres tej walki byłam lekarzem i tłumaczem Lecha Wałęsy.

Z Przedmowy do książki


Źródło informacji: http://www.radiogdansk.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz